Rolul și importanța unui shadow pentru copiii cu autism – demontarea miturilor și clarificarea conceptelor

Rolul și importanța unui shadow pentru copiii cu autism - articol Asociatia Sofia merge mai departe

În cazul copiilor cu autism, integrarea în mediu social și școlar reprezintă o adevărată provocare. Dacă au reale probleme în gestionarea activităților școlare sau în a crea relații interpersonale la școală, copilul cu autism poate să nu se dezvolte social și școlar ci chiar să regreseze. Neînțelegând de ce copiii îl evită, învățătoarea îi oferă sarcini diferite sau dacă îi oferă sarcini identice cu cele ale colegilor lui, el de ce nu poate să le rezolve, se simte anxios sau chiar frustrat, ajungând să refuze orice activitate sau orice interacțiune în mediul școlar. Pentru astfel de copii, un shadow poate fi „luminița de la capătul tunelului”. Un shadow bine pregătit este un real sprijin pentru acești copii. El are rolul de a fii în spatele copilului cu autism, sau uneori chiar lângă el, sprijinindu-l să navigheze mai ușor prin activitățile cotidiene legate de mediul școlar și să dezvolte abilități sociale cu copii de vârsta lui. Am folosit intenționat cuvântul „navigheze” pentru că un shadow este acolo și intervine atunci când apele sunt tulburi sau este furtună și se retrage atunci când apele sunt liniștite.

Acest articol explică în profunzime ce este un shadow și mai ales ce nu este un shadow și demontează miturile comune.

Ce este un shadow?

Un shadow, care mai poartă și numele de însoțitor sau asistent personal, este o persoană care oferă sprijin individualizat unui copil cu autism în diverse medii academice, în principal în școală dar și în activitățile extracurriculare și evenimentele sociale. Shadow-ul este specializat în lucrul cu copii cu nevoi speciale și este pregătit să le ofere suportul necesar pentru a se integra și a progresa.

La această definiție scrisă rigid în ideea de a delimita concret ce este un shadow aș dori să adaug o notă personală…

Dragi părinți, aveți mare grijă când alegeți un shadow pentru copilul dumneavoastră, nu uitați că o persoană specializată în lucrul cu copii speciali, nu este orice persoană care a crescut copii sau are copii. Oferiți șansa de a fi shadow unor tinere sau tineri care sunt studenți, care vor să învețe și să progrese în acest domeniu, care sunt fascinați de ce pot descoperi în lucrul cu copilul dumneavoastră. Aveți încredere în viitorii psihologi și psihopedagogi…

Care este rolul și care sunt responsabilitățile unui Shadow?

Rolul și importanța unui shadow pentru copiii cu autism - articol Asociatia Sofia merge mai departe

Rolul unui shadow este mai mult decât a-i fi umbră copilului, el va fi traducătorul lui în mediul exterior și va înțelege perspectiva copilului la impactul său cu mediul. Un shadow trebuie să îi ofere șansa copilului de a vedea lucrurile din jurul lui din mai multe perspective, pentru că un copil cu autism poate părea din exterior un egocentric. El nu este egocentric ci pur și simplu el nu are capacitatea de „a se pune în papucii altuia”, sau dacă o are este prea puțin dezvoltată.

Rolurile propriu-zise ale unui shadow sunt de a oferi sprijin copilului în clasă, de a-l ajuta să își dezvolte abilitățile sociale, de a-i oferi suport emoțional și de a se coordona cu echipa educativă.

Ce înseamnă să ofere sprijin copilului în clasă?

În primul rând, pentru ca un copil cu autism să rezolve sarcini, sau să se angajeze într-o activitate are nevoie de o motivație, eforturile lui trebuie să fie recunoscute. Un copil care se angajează în sarcină fără motivație este un copil care va renunța ușor, care se va autostimula pe parcursul activității, pentru că activitatea în sine îi crează frustrare și anxietate și ori va spune că nu dorește să realizeze această activitate ori îți va arăta că nu dorește să realizeze această activitate. O recompensă poate fi materială sau emoțională, în funcție de ce își dorește copilul, totodată, o recompensă trebuie să fie calibrată la tipul de sarcină și la efortul pe care trebuie să îl depună copilul. Un shadow, așadar, va căuta să recompenseze activitățile copilului, pentru a-l angaja și al menține în sarcini.

Consider foarte important, ca un shadow să ofere sprijin în gestionarea comportamentului, să intervină ori de căte ori un comportament poate să îi dăuneze copilului înșiși, mai important decât celorlalți. Un shadow trebuie să cunoască tehnici și strategii de gestionare a situțiilor dificile, pe care să le adapteze și să le individualizeze pentru copil.

Un shadow trebuie să își cunoască foarte bine obiectivele și să se întrebe ce face el pentru a ajunge la acele obiective? Aceste obiective ar trebui să fie foarte bine formulate de terapeutul copilului în ceea ce se numește PIP- Plan de intervenție personalizat. Având acest PIP, shadowul poate să monitorizeze progrese, să identifice lagune și să adapteze materialele didactice în funcție de nevoile copilului. Spre exemplu, dacă un copil nu știe să citească dar știe să rezolve adunări, shadow-ul îi va citi cerința.

Ce înseamnă să îi ofere sprijin în dezvoltarea abilităților sociale?

Se pleacă de la aceeași idee, conform căreia un copil cu autism pare un copil egocentric, vorbeste doar despre ce îi place lui, ce își dorește, ce vrea ca ceilalți să facă, fără a pune întrebări despre celălalt. Majoritatea copiilor tipici nu doresc să vorbească cu o persoană care ține un monolog, sau care vorbește doar despre el însuși, așa că vor evita să discute cu un copil cu autism. Un lucru cu care un shadow se confruntă adesea în dezvoltarea abilităților sociale și de comunicare ale unui copil cu autism este sistemul de reciprocitate, a-l învăța pe copil ce este cu adevărat comunicarea, un schimb de replici cu doi, trei, patru… participanți. Pentru cei care vor reuși să îi învețe pe copiii cu autism acest sistem de reciprocitate, la început totul va fi mecanic, copilul va fi întrebat ce face, va întreba ce faci, copilul va fi întrebat ce ar dori să mănânce, el va întreba ce dorești tu să mănânci. Această metodă mecanizată va ajuta enorm la progresul copilului, pentru că va învăța că atunci când pune și el întrebări la rândul lui, va putea întreține o conversație și în progresul lui un schimb de replici va suna din ce în ce mai mult a conversație.

Ce înseamnă să îi ofere suport emoțional?

Ca shadow vei primi des întrebări despre sarcini, copilul dorește să îi indici nivelul de dificultate, dacă tu consideri că el poate să rezolve singur sau are nevoie de sprijin. Copiii cu autism se demotivează rapid, cumva la orice impediment au tendința să renunțe fiind cuprinși de anxietate. După ce ai fixat sistemul de recompense pentru activitatea respectivă, adică îl motivezi pe copil, urmează să îl încurajezi pentru a-i reduce anxietatea. Când o sarcină este într-adevăr ușoară îi vei spune acest lucru, nu îl vei minți, pentru că un copil cu autism va ști când tu îl minți și dacă te prinde mințind, va fi profund dezamăgit. Ca o paranteză, niciodată nu minții un copil cu autism, nu îi promite lucruri pe care știi că nu le poți îndeplini, pentru că își va pierde încrederea în tine. Cel mai ușor să îi câștigi încrederea este să te ți de cuvânt, o recompensă promisă va fi o recompensă oferită, o promisiune făcută va fi o promisiune respectată. Când sarcina este ușoară, asigură-te că el știe asta, arată-i că este capabil, că se va descurca foarte bine, exact cum s-a descurcat și în exercițiile trecute. Dacă o sarcină are un nivel de dificultate ridicat asigură-l că îl vei îndruma, punând însă accent pe capacitatea lui de a rezolva.

Ce  înseamnă să colaboreze și să să se coordoneze cu echipa educativă?

Un shadow comunică cu psihoterapeutul, cu părinții, cu învățător/diriginte, profesori. Prin această comunicare, shadow-ul se asigură că progresul copilului se va realiza uniform atât în terapie cât și în școală, se va asigura că intervețiile se realizează coerent și integrat. Să spunem că la școală copilul învață să scrie litera S, acasă va scrie litera S nu M sau N, iar în terapie dacă se lucrează cu alfabetul va scrie tot litera S. Dacă terapeutul decide să lucreze cu un anumit comportament al copilului, spre exemplu: atunci când copilul mănâncă nu are voie să se ridice de la masă, acest comportament va fi întărit și acasă și la școală.

Un lucru foarte important este ca shadow-ul să își cunoască foarte bine atribuțiile, să nu lucreze pe cont propriu, să nu ascundă eventuale dificultăți. Nu intervine pe comportamentele copilului, decât pe moment și doar pe comportamentele care afectează activitatea academică. Acest comportament va fi comunicat părinților și terapeutului și acesta va interveni dacă este necesar.

Care sunt beneficiile prezenței unui shadow?

Beneficiile observabile ale unui shadow sunt atribuite copilului. Copilul va avea performanțe îmbunătățite datorită suportului în a înțelege materialele didactice și va fi activ la ore. Prin intermediul ghidării și sprijinul asigurat în relațiile sociale, copilul va dori să interacționeze mai mult cu colegii și profesorii și acest comportament îi va încuraja și pe aceștia să interacționeze cu copilul. Suportul emoțional realizat corect și constant va contribui la creșterea stimei de sine, a autonomiei și a reducerii anxietății copilului. Toată viața academică a copilului se poate schimba având la bază suportul, copilul simte că este capabil, că este acceptat și integrat, că este văzut și că nu are de ce să îi fie frică.

Rolul și importanța unui shadow pentru copiii cu autism - articol Asociatia Sofia merge mai departe

Făcând lumină cu privire la ce este un shadow, care îi sunt responsabilitățile și care este rolul lui în viața unui copil cu autism, ce nu este un shadow și miturile despre ce este un shadow ar putea să pară ilogice, fără sens, dar există persoane, părinți, profesori, consilieri care și-au format o părere, o perspectivă fundamnetată greșit. Într-adevăr, munca unui shadow implică multă adaptare și readaptare, dar atribuțiile sunt bine formulate și abaterile nu se pot realiza decât cu bună știință. Și din nou, vreau să rog părinții să deschidă bine ochii atunci când aleg un shadow pentru copilul lor, alegeți persoane care cunosc bine atribuțiile unui specialist în domeniul psihologiei și a psihopedagogiei speciale.

Mituri comune despre Shadow

Mitul 1: Un shadow îi face toate temele și sarcinile școlare copilului.

În realitate, un shadow nu face temele sau sarcinile în locul copilului. Rolul său este de a ghida copilul, de a-l încuraja și a-i oferi tot suportul de care are nevoie pentru a-și realiza sarcinile autonom.

Mitul 2: Un shadow este doar un babysitter de lux.

În realitate un shadow nu este o bonă sau un babysitter pentru copil. Un shadow este un profesionist pregătit să ofere suport educațional, emoțional și comportamental adaptat și specializat.

Mitul 3: Toți copiii cu autism au nevoie de un shadow.

În realitate, necesitatea unui shadow depinde de măsura în care copilul cu autism este afectat. Necesitatea unui shadow se stabilește în funcție de nevoile copilului și de recomandări terapeutului.

Mitul 4: Shadow-ul va sta tot timpul lângă copil și îl va proteja de toate dificultățile.

În realitate, munca shadow-ului este de a se lăsa fără loc de muncă, adică el trebuie să încurajeze autonomia și independența copilului, nu să îl facă dependent de sprijinul lui. Shadow-ul intervine atunci când este nevoie de suport și ghidare și îl va susține pe copil să se descurce singur în cele mai multe dintre situații.

Ce nu este un shadow?

  • Nu este un profesor privat.

Shadow-ul nu este un profesor privat deși el poate oferi suport educațional și la teme, însă principalele lui atribuții sunt de a asista copilul în activitățe școlare și sociale.

  • Nu este un terapeut.

Shadow-ul nu este un terapeut, deși el are sau ar trebui să aibă cunoștințe despre diverse tehnici terapeutice, el nu poate înlocui terapeutul specializat în terapie ocupațională sau logopedul. Shadow-ul cooperează cu terapeuții copilului.

  • Nu este un bodyguard.

Shadow-ul nu este prezent în mediul școlar al copilului pentru a-l proteja fizic de toate pericolele. Shadow-ul asigură un mediu sigur copilului dar nu are rolul de protector fizic constant.

  • Nu este un părinte suplinitor.

Shadow-ul nu preia rolul niciunuia dintre părinți, el poate oferi suport emoțional sau comportamental dar nu substituie părintele. Pentru succesul copilului în mediul academic, colaborarea dintre părinte și shadow este esențială.

  • Nu este un învățător prezent totdeauna.

Shadow-ul nu trebuie să fie în permanență lângă copil, pentru a-i oferi spațiu să se manifeste autonom și independent, shadow-ul trebuie să îi permită să se descurce pe cont propriu cât mai mult posibil.

În încheiere…

În speranța că acest articol va clarifica conceptul de shadow atât pentru părinți și cadre didactice, cât și pentru cei care își doresc să devină shadow pentru copiii speciali și prin asta aș dori să sprijin studenții viitori psihologi să înceapă cu acest pas cariera lor. Aș dori, de asemena să îi încurajez și pe părinți să observe, să discute cu alți părinți și cadre didactice despre performanța copiilor cu autism însoțiți de un shadow. Este esențial ca părinții și cadrele didactice să cunoască corect rolul unui shadow și să evite mituri și concepții greșite. Prin această clarificare am căutat să asigur o colaborare mai eficientă între părinți și shadow și o ghidare în alegerea însoțitorului copilului cu autism.